Пані Ірина — голова Асоціації тваринників України, співвласник найбільшої української компанії у сфері виробництва кормів та надання комплексних послуг із тваринництва ГК «АгроВет Атлантик». Вона – справжній патріот України, і впевнена, що наша держава може стати однією з найуспішніших у Європі. З Іриною Паламар ми спілкуємось про перспективи розвитку тваринництва та сільського господарства в цілому в Україні.
Паламар Ірина — засновник і голова Асоціації тваринників України, співвласник групи компаній «АгроВет Атлантик». Ірина Паламар побудувала понад 200 тваринницьких комплексів. Провела 155 науково-практичних заходів для учасників галузі тваринництва. Організувала ряд конференцій, круглих столів, виїзних заходів для галузі за участю перших осіб держави, міністрів, депутатів, науковців, ЗМІ. Ірина Паламар є співавтором державних програм і законопроектів щодо розвитку сільського господарства в Україні. Ірина Паламар системно працює над розвитком аграрного іміджу України, формуванням сприятливого бізнес-клімату, залученням іноземних інвестицій, підготовкою висококваліфікованих фахівців, створенням комунікаційних майданчиків між бізнесом і владою.
— Ірино, ви працюєте в такій складній і нетиповій галузі для жінки. Як ви взагалі опинилися в аграрній сфері?
— Те, що моя життя буде пов’язане з сільським господарством, я зрозуміла ще з юних років. Мій батько був головою колгоспу, який був колгоспом-мільйонером за радянських часів. Тому в дитинстві я теж мріяла очолити велике господарство. І можу сказати, що я уповні реалізувала свої дитячі мрії. Хоча я й не керую господарством, але моя нинішня кар’єра нерозривно пов’язана з тваринництвом: я є співзасновником великої компанії у галузі надання комплексних послуг для тваринництва, а також я очолюю Асоціацію тваринників України. І впевнена, що на цих теренах я можу принести набагато більше користі для аграріїв нашої країни, ніж якщо б я просто керувала тваринницьким підприємством.
Як відомо, глобальні питання в аграрній економіці часто вирішуються у кабінетах, і багато у чому залежать від до ефективної роботи не тільки чиновників, але й громадських організацій, таких як наша Асоціація тваринників. Ми маємо можливість впливати на законотворчі процеси, лобіюючи інтереси учасників аграрного бізнесу.
Тим більше, що я сама, як ніхто інший, добре розумію нинішні проблеми аграріїв, оскільки є співвласником найбільшої української компанії у сфері кормовиробництва та надання комплексних послуг із тваринництва — ГК «АгроВет Атлантик». Ми постійно ведемо прямий діалог із нашими клієнтами, серед яких — найбільші виробники продукції тваринництва з усієї України. Партнерами ГК «АгроВет Атлантик» є такі відомі тваринницькі підприємства як «Нібулон», «Сварог», «Бучачагрохлібпром», «Астарта»,«Глобино», ТМ «Інделіка», «Росан-Агро», «Рант’є» та багато інших, загалом — це близько тисячі свинарських, птахівничих, м’ясо-молочних комплексів. Усі вони високо цінують нашу довготривалу співпрацю за той унікальний підхід, який ми сформували протягом 11 років своєї діяльності.
— В чому унікальність стратегії ГК «АгроВет Атлантик»?
— На відміну від інших кормових компаній, які просто виробляють корми і продають їх фермерам, — а вийшовши за поріг ферми, тієї ж миті про клієнта забувають, ми вибудовуємо довготривалі стосунки з партнерами, надаючи їм повний спектр комплексних послуг. Тобто — ми не просто виробляємо і продаємо кормову продукцію, а й надаємо повний супровід ферми щодо вирощування тварини й отриманні від неї прибутку: від консультацій у виборі генетичного матеріалу, осіменіння до детального складання раціонів для кожної групи, допомоги у виготовленні фермами власних, надаємо ветеринарний супровід, допомогу у проектуванні, будівництві та обладнанні тваринницьких комплексів та ще безліч інших послуг у галузі тваринництва. Тобто — метою компанії є передусім допомога партнерові у його бізнесі. Іншими словами, ми допомагаємо клієнтові заробити. Такий підхід дає можливість вибудувати довготривалі партнерські стосунки, адже фермер, який рахує свої гроші, добре розуміє, що отримавши не лише корми, а й повний супровід виробництва, він в кінцевому результаті лише виграє. Такий унікальний підхід, як в ГК «АгроВет Атлантик», не надає сьогодні жодна кормова компанія в Україні.
Звичайно, така масштабна діяльність потребує і потужних людських ресурсів. У нас у команді працює близько 700 українських і міжнародних висококваліфікованих фахівців. Усі вони мають найкращі знання у галузі технологій годівлі тварини, ветеринарних послуг, сучасних методів утримання, передових досягнень з генетики, задля чого ми постійно організовуємо для них науково-практичні тренінги з залученням найкращих міжнародних експертів, бізнестури до передових тваринницьких господарств Нідерландів, Німеччини, США, поїздки на великі міжнародні сільськогосподарські виставки тощо, аби наші фахівці могли бути у курсі всіх останніх досягнень в галузі тваринництва, черпати інноваційний досвід і передавати його українським фермерам.
Вважаю, що таким підходом ми робимо потужний вклад у розвиток вітчизняної тваринницької галузі, і я пишаюся тим, що можу бути особисто до цього причетною.
— Ви — талановитий управлінець не тільки в бізнесі, але й на громадських посадах. Вам, як голові Асоціації тваринників України, вдалося зібрати потужну команду учасників тваринницького бізнесу, яким не байдужий стан аграрної галузі. Розкажіть детальніше, чим конкретно займаються члени та фахівці Асоціації тваринників України?
— Ми відстоюємо інтереси тваринників в органах влади, беремо участь у формуванні законотворчих процесів, надаємо підтримку нашим експортерам у налагодженні міжнародних зв’язків, проводимо науковопрактичні заходи для виробників та здійснюємо багато інших дієвих кроків для підтримки тваринників. Ми розуміємо, що поодинці виробникам не вижити (окрім, може, найбільших, які інтегровані у владу), тому наша Асоціація об’єднує всіх учасників галузі, що хочуть не просто бути пасивними спостерігачами за економічною ситуацією в країні, коли без їхньої участі пишуться закони і т.п., а власними силами формувати аграрне майбутнє нашої країни.
У кожного напрямку свої проблеми: виробники молока та яловичини потерпають від коливання цін продукцію та проблеми з експортом, свинарство під загрозою через епідемію африканської чуми свиней. Єдиною галуззю, яка в нас розвинена на дуже високому рівні, залишається птахівництво.
Але у цілому проблем у тваринників багато, і їх потрібно вирішувати. Тому ми об’єднуємося, проводимо спільні зустрічі із залученням аналітиків, експертів, науковців, представників влади, створюємо робочі групи при Міністерстві АПК, і разом розробляємо дієві механізми для вирішення нагальних питань.
— Чи прислухаються до вас в органах влади?
— Звичайно. Нашу Асоціацію поважають у МінАПК та парламенті, з нами рахуються, наші пропозиції приймають. Адже в органах влади розуміють, що ми не є чиєюсь кишеньковою організацією і не лобіюємо інтереси певного олігарха. Ми об’єднуємо реальних виробників, боремося з існуючими проблемами галузі на державному рівні, і можемо вже говорити про позитивні результати нашої роботи.
— Розкажіть детальніше про проекти, які вже вдалося реалізувати?
— По-перше, ми ведемо активну діяльність у напрямку боротьби з епідемією африканської чуми свиней (АЧС). Нашою Асоціацією спільно з Інститутом ветеринарної медицини вже проведено близько півсотні науково-практичних тренінгів в різних регіонах країни для фермерів і фахівців галузі про профілактику даного захворювання і боротьбу з ним. Також за нашої участі було ухвалено нову Інструкцію щодо боротьби з АЧС, ми спільно з нашими членами, науковцями та органами виконавчої влади розробляли до неї поправки.
Багато зроблено і у напрямку допомоги нашим експортерам яловичини. Ми багато апелювали до органів влади (і до нас прислухалися), аби було спрощено процедуру карантинування тварин, що полегшило виробникам процес підготовки до експорту тварин живцем і яловичини.
З урахуванням пропозицій та зауважень Асоціації прийнято Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин».
За нашої участі було загальмовано прийняття законопроекту про кооперативи, в якому було багато суперечливих моментів, що могли негативно позначитися на розвитку кооперації в Україні. Ми змогли переконати урядовців не ухвалювати даний законопроект у такому вигляді, а удосконалити його. Адже ми розуміємо, що кооперація — це те, що може врятувати село від остаточного занепаду.
Також ми допомагаємо тваринникам черпати передовий досвід у галузі годівлі, технологій вирощування. В нашій Асоціації є висококваліфіковані експерти, в тому числі й міжнародні — з Нідерландів, США, які приїздять до України і проводять навчання для наших виробників.
— Які напрямки продукції тваринництва є сьогодні найбільш перспективними для експорту?
— Сьогодні на зовнішніх ринках наша яловичина є дуже затребуваною, адже вона недорога і — головне — екологічно чиста, бо вирощена на кормах без додавання ГМО. В Україні на законодавчому рівні заборонено вирощувати зернові з ГМО, тому наші тварини годуються екологічно чистими кормами, відповідно, і якість м’яса висока. Коли до нас приїздив фахівець із дослідження ринків з Кореї,то під час нашої з ним розмови він висловив велику зацікавленість в імпорті українського м’яса, — адже у нас зона, чиста від ГМО.
Приваблює імпортерів і низька ціна на нашу яловичину. Якщо порівняти з країнами ЄС, то, скажімо, у Франції м’ясний бичок породи «лімузин» або «шароле» коштує 8 євро за кг живої ваги, а в Україні такий самий — 2 долари/кг. Тому за нашою яловичиною мало не черга стоїть із покупців, особливо з мусульманських країн Ближнього Сходу. Але наші виробники продукції м’ясного скотарства нарікають на надто високий податок (10%) на експорт своєї продукції, це робить невигідним для них торгівлю на зовнішні ринки. А внутрішній ринок, у свою чергу, відчуває брак споживача, оскільки в українців відсутня культура споживання даного продукту. Традиційно, у силу свого менталітету ми надаємо перевагу свинині чи курятині. До того ж, через високу ціну на яловичину вона не кожному українцю по кишені. Тому виробник яловичини опиняється загнаним у глухий кут.
Наша Асоціація неодноразово порушувала питання відміни експортного мита для виробників продукції тваринництва на круглих столах за участі представників влади.
Підтримка держави потрібна і для налагодження переробних підприємств в середині країни. Вони потрібні для того, аби ми самі могли переробляти м’ясну продукцію під вимоги імпортерів (наприклад, будувати халяльні забійні цехи для виготовлення яловичини для країн Близького Сходу), і мали б на цьому додану вартість. Сьогодні ж ми змушені продавати бичків за кордон живою вагою за нижчою ціною, ніж якби продавали яловичину. Таким чином, ми втрачаємо кошти, а м’ясо, в свою чергу — якість, оскільки тварини відчувають стрес під час довгого транспортування, що позначається на смакових властивостях яловичини.
Власна переробка дозволила б також виробляти не лише яловичину, а й переробляти шкури тварин, на які сьогодні також великий попит в імпортерів з ЄС, виробників дуже відомих марок одягу та взуття. Звичайно, це і додаткові робочі місця і, відповідно, наповнення держбюджету. Зростання попиту на нашу продукцію тваринництва демонструють також дані Держкомстату. Так, за перше півріччя 2017 року ми експортували живих тварини та продуктів тваринного походження на $577,6 млн, що на 50% більше, ніж за аналогічний період 2016 року. З них на молоко та молочні продукти, а також яйця птиці (до переліку також включили мед) припадає $228,3 млн, це майже на 40% більше, ніж минулоріч; шкури — на $45,9 млн, що на 16,6% більше, ніж за січень-липень 2016 року.
Переважний напрямок експорту живця ВРХ — країни СНД та Близького Сходу. Найбільше голів ВРХ живцем придбали такі країни як Ліван, Йорданія, Єгипет, Азербайджан, на європейський ринок
наш живець ВРХ не потрапив. А от найактивнішими покупцями яловичини стали Єгипет, Азербайджан, Білорусь, Ірак, Грузія та Казахстан.
Якщо говорити про інші галузі тваринництва, то свинину продають переважно на ринки Грузії, Гонконгу, Казахстану, Узбекистану.
Та, як не парадоксально, при такому значному зростанні експорту в нас не збільшується загальне поголів’я худоби. Воно, навпаки, перманентно скорочується за всіма напрямками: за минулий рік кількість голів ВРХ зменшилася на 2% у порівнянні з попереднім роком, свиней — майже на 6%, птиці — на 1%. Це досить негативна тенденція. Тому було б дуже добре, аби до нас прийшли іноземні інвестори, які сьогодні дуже зацікавлені в будівництві бізнесу в Україні. Тоді ми змогли з знову вивести аграрну галузь на позитивну динаміку росту.
— Чи зацікавлені іноземці у співпраці з Україною в напрямку сільського господарства?
— Так, звичайно. У зв’язку зі зростаючим світовим попитом на продовольство на Україну покладаються особливі сподівання в цьому напрямку через її величезний аграрний потенціал.
Передусім — це величезні площі її родючих чорноземів, що робить дуже вигідним інвестування в тваринництво. Адже, як відомо, близько 60% собівартості продукції тваринництва займають корми, а завдяки їх дешевій, порівняно з Європою, собівартості (через великі площі орних земель), іноземні інвестори говорять про великі перспективи для інвестування в тваринницьку галузь.
Наприклад, серед партнерів ГК «АгроВет Атлантик» є потужні молочні комплекси, якими володіють і керують фермери з Нідерландів. Вони неодноразово наголошували, що в Україні вигідно займатися молочним тваринництвом через досить високу маржинальність. У Європі, наприклад, якщо на гарній високотехнологічній молочній фермі маржа складе 10%, то це вже вважається дуже гарним показником. У нас же вони мають до 30–40% маржинальності.
Сьогодні до нашої асоціації постійно звертаються фермери, що зацікавлені в будівництві у нас ферм, з різних країн світу — Нідерландів, Німеччини, Польщі та ін., вони цікавляться особливостями роботи на українському ринку, просять нас посприяти їм із налагодженням ділових зв’язків, пошуків цікавих з боку інвестування підприємств. Це гарний знак!
— Які плани в Асоціації на найближче майбутнє?
— Наступним нашим стратегічним завданням на найближчий час є передусім сприяння у налагодженні зовнішніх економічних зв’язків у тваринницькій галузі України. Ми хочемо стати своєрідним «містком», завдяки якому наші виробники зможуть все більше розширювати експортні ринки, а іноземні підприємці, в свою чергу, знаходитимуть тут нові можливості для
інвестування. Оскільки ми спілкуємося з різними учасниками галузі на всіх рівнях — від виробників до політиків в аграрній сфері, то ми можемо стати тією зв’язною ланкою, що яка сприятиме у налагодженні економічних та партнерських зв’язків між нашими та іноземними виробниками, законотворцями, науковцями тощо.
Також ми продовжуватимемо вже розпочату роботу над удосконаленням законодавчих актів у сільськогосподарській галузі, залученням іноземних інвестицій, навчанням фермерів інноваційним підходам до виробництва.
Але завданням нашої Асоціації є не лише об’єднувати великих підприємців, але й приватних виробників продукції тваринництва. І провідну роль в цьому відіграють сільськогосподарські кооперативи. Ми розуміємо, що сьогодні кооперація є єдиним шляхом до відродження села і підвищення рівня життя мешканців сільських територій.
Цей досвід перевірили на собі вже багато економічно високо розвинених країн світу. У Франції, Бельгії, Німеччині кооперативи об’єднують не менше 80% усіх сільськогосподарських підприємств, у США, Канаді, Австралії — понад 60% фермерських господарств. В таких країнах кооперативи забезпечують великий внесок в національну економіку і є значними гравцями на ринку.
У нашій країні також виробництво великої кількості сільськогосподарської продукції припадає на населення (зокрема, у приватному секторі вирощується 50% свиней, населення виробляє 60% молока), тому розвитку об’єднань приватних виробників держава повинна приділяти особливу увагу.
Найближчим часом наша Асоціація планує об’єднати українські сільськогосподарські кооперативи, яких в Україні налічується близько трьох тисяч, у єдину асоціацію, аби члени кооперативів могли не лише спільно виробляти й реалізовувати продукцію, а й налагоджувати зовнішні економічні взаємозв’язки, залучати інвестиції у розвиток, претендувати на гранти, отримувати державні дотації, кошти від міжнародних кредитних фондів і т.п. Якщо в Україні буде таке велике об’єднання приватних виробників, то не лише фермер, але й звичайний український селянин матиме доступ до передових технологій, зможе упроваджувати інноваційні методики у годівлі, генетичній роботі, тобто, удосконалювати виробництво, ідучи у ногу з часом, і, звичайно, підвищувати якість своєї продукції.
Таким чином, завдяки кооперації виховується селянин нового покоління, який вже не поїде на заробітки до Польщі, а зможе пристойно заробити, працюючи на рідній землі.
Тобто, кооперація — це дещо глобальніше, ніж просто можливість для селян більше заробити. Це вагомий крок до формування українського селянина нового рівня, відродження села, підвищення статусу і престижності аграрної галузі та країни.
Коментарі відключені.