Єдино важливим для інвесторів є сприятливий інвестиційний клімат

Сьогодні на запитання журналу « Імідж.UA » відповідає Надзвичайний і Повноважний Посол Франції в Україні пан Жан-Поль ВЕЗІАН

– Яким чином імідж країни впливає на інвестиційну привабливість?

– Імідж країни має суттєве значення для її спроможності залучати інвестиції. Окрім рейтингів, які присвоюються країні великими агенціями чи міжнародними фінансовими інституціями, потенційні інвестори прискіпливо вивчають багато інших критеріїв, серед яких: практика ведення бізнесу у країні, стан законодавства, захист власності та інвестицій, дієвість правосуддя.

Що стосується України, то попри те, що тут спостерігається збільшення іноземних, у тому числі, французьких інвестицій, вони все ж не досягають того рівня, на який може розраховувати велика країна з населенням майже у 50 мільйонів. Численні дозволи, які необхідно отримати для роботи в Україні (і які часто слугують приводом для корупції), прогалини у законодавстві, які призводять до прийняття іноді дивних рішень, багаторазові податкові перевірки підприємств, які зазвичай сплачують податки, проблеми, що виникають у стосунках з органами юстиції, коли будь-який суд може прийняти рішення з будь-якого питання, практика рейдерства, – усе це непокоїть інвесторів і, безперечно, гальмує інвестиції.

– Франція є одним з найважливіших стратегічних інвесторів для України. У яких саме галузях можна відзначити найбільш вдалі здійснені проекти?

– Французькі інвестиції в Україну сконцентровані, здебільшого, у банківському та аграрному секторах. Українці добре знають, що “Укрсиббанк” та “Індексбанк” є сьогодні філіями французьких банків відповідно BNP Paribas та Crédit agricole.

Але навряд чи широкому загалу відомо, що Франція посідає перше місце в Україні серед іноземних виробників молочної продукції (5% загального обсягу виробництва у країні) з такими марками, як Président, Danone чи Шостка, яка належить компанії Bongrain. Часто-густо, вживаючи місцеве пиво, вони навіть на здогадуються, що солод для його виробництва поставляють… французькі фірми Malteurop та Soufflet, які вирощують і переробляють його в Україні. Це є прикладом взаємовигідного співробітництва: десятки тисяч українців працюють сьогодні на підприємствах з французьким капіталом.

– Як вплине організація і проведення ЄВРО-2012 на ділові стосунки між Францією та Україною?

– Франція має багатий досвід в організації міжнародних спортивних змагань: усім запам’ятався Чемпіонат світу з футболу-1998, а також Чемпіонат світу з регбі, який відбувся минулого року. Кожної весни у Парижі на кортах Rolland Garros проходить один з турнірів Великого шолому.

Наші підприємства також були широко задіяні в організації Олімпійських Ігор у Пекіні. Зрештою, Франція є рідною країною багатьох світових лідерів у реалізації проектів на основі партнерства державних та приватних структур: компаній з водопостачання Veolia та Suez, компанії з будівництва та експлуатації доріг і паркінгів Vinci та ін. Сам Стад де Франс було збудовано з використанням цієї новаторської форми фінансування.

Згадаємо також компанію Accor, яка є одним з ключових світових гравців у галузі готельного та виставкового бізнесу.

Крім того, усі визнають якість французької інфраструктури в галузі залізничного та повітряного транспорту. Усі ці ноу-хау, які нещодавно були предметом семінару, організованого у Парижі (куди запросили українських посадовців, відповідальних за підготовку до ЄВРО-2012), сьогодні запропоновані Україні та Польщі. Отже, наші інвестиції у вашу країну можуть лише розвиватися.

– Яку компанію Ви би порекомендували, як приклад успішного ділового співробітництва, зокрема реалізованих інвестиційних проектів?

– Французькі підприємства, зокрема, у банківському та агропромисловому секторах, а також у галузі виробництва напівфабрикатів, можна навести як приклад взаємовигідного економічного партнерства.

BNP, Crédit agricole, Société générale, купуючи українські банки, допомагають модернізувати цей сектор, але також сприяють розвитку банківських послуг у вашій країні та підвищенню ступеня її банкизації. Їх роль у пропозиції кредитування є також суттєвою і підтримує економічне зростання. Нарешті, ці французькі підприємства пропонують робочі місця великій кількості українських працівників.

Відповідаючи на одне з ваших запитань, я вже згадував наші агропромислові підприємства. Але зараз я хочу відзначити роль компанії Lafarge, яка нещодавно відкрила біля Артемівська завод з виробництва гіпсокартону. У такий спосіб Lafarge створює робочі місця та сприяє виробництву напівфабрикатів, необхідних для будівельної галузі, якій, як відомо, належить роль ключового елементу економічного зростання.

– А якою є динаміка приросту французьких інвестицій в Україні?

– Обсяг французьких інвестицій зріс у 2006 році після масивних інвестицій найбільших французьких банків, таких як BNP, Calyon та Société Générale. Загальний обсяг французьких інвестицій, який у 2006 році становив 82 млн. USD (21 місце) збільшився на кінець 2007 року до 1 млрд. USD, що відповідає 4-й позиції після Німеччини, США та Росії. Французькі компанії, які вже присутні в Україні, продовжують у своїй більшості інвестувати в Україну або шукають для цього відповідних шляхів. Потоки прямих іноземних інвестицій сягнули у 2007 році 200 млн. USD, а поява нових підприємств, таких як перший гіпермаркет Auchan, який нещодавно відкрився на Петрівці, вказує на продовження цієї тенденції.

– Завданням нашого видання « Імідж.UА » – є формування позитивного міжнародного іміджу країни, висвітлення сучасного досвіду інвестування та партнерства. Як Ви вважаєте, чи необхідні сьогодні засоби масової інформації, такі як « Імідж.UА»?

– Мені досить важко відповісти на ваше запитання. Я не бачу нічого поганого в тому, що країна забезпечує себе засобами для поширення позитивної інформації про себе серед впливових світових гравців та міжнародних інвесторів. Водночас, не слід забувати про те, що, крім слів та інформаційної кампанії, для інвесторів єдино важливим є реальний стан речей в країні, тобто сприятливий інвестиційний клімат, що має багато необхідних складових.